|
Forbrukerkjøp – feil eller mangler ved varer og tjenester
En viktig problemstilling innen forbrukerrett - og kjøpsrett for øvrig - er om den aktuelle varen eller tjenesten er mangelfull - det vil si at avtalen er misligholdt. Dersom en vare eller tjeneste er mangelfull, vil det kunne få konsekvenser for avtalepartene; til eksempel reparasjon på selgers regning, ny vare, prisavslag, erstatning for økonomisk tap eller heving. Det endelige utfallet vil bero på flere omstendigheter i saken. Utgangspunktet for vurderingen, vil knytte seg til kontrakten/avtalen - det være seg skriftlig eller muntlig. Dersom du ønsker en vederlagsfri vurdering av saken, gå inn på iAdvokat.no: Bil - Båt - Hus/hytte - Håndverkertjeneste Rettsforholdet mellom kjøper og selger, eller oppdragsgiver og tjenesteyter, vil påvirkes av opplysninger som er gitt i anledning avtalen, dette til tross for om selve avtalen er taus. Påstander eller opplysninger gitt i salgsøyemed, er en del av avtalegrunnlaget. En forbruker må kunne forutsette at opplysninger er korrekte. Eksempler på forbrukerkjøp, er varer/tjenester som bil, båt, hus, hytte eller håndverkertjenester. Dersom det hefter feil eller mangler, vil dette kunne ha en betydelig økonomisk betydning for deg som kjøper eller selger. Dersom du som forbruker opplever juridiske utfordringer i forbindelse med kjøp/salg av en vare eller tjeneste, vil Torneus bistå. Forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no Som hovedregel vil din bil-/båt- eller husforsikring dekke 80 % av utgiftene til advokat. Ta gjerne direkte kontakt med advokat Kim Fredrik Torneus per telefon eller e-post dersom du har spørsmål. |
|